Niets is sneller dan de Tarmac SL8 dankzij een combinatie van aerodynamica, lichtgewicht en rijcomfort die tot voor kort onmogelijk werd geacht. Na acht generaties en meer dan twee decennia van ontwikkeling is dit niet alleen de snelste Tarmac ooit, maar ook de snelste racefiets ter wereld—nog sneller gemaakt met de aerodynamisch baanbrekende prestaties van de gloednieuwe Roval Rapide CL III-wielen.
Aerodynamica of lichtgewicht alleen winnen geen races – snelheid is wat telt. Om die snelheid te leveren is een compromisloze combinatie van aerodynamica, lichtgewicht, stijfheid en comfort nodig. Dankzij racesimulaties met echte data weet ons Ride Science-team dat de Tarmac SL8 de snelste racefiets ooit is op de routes die er toe doen – 16,6 seconden sneller over 40 km, 128 seconden sneller over Milaan-San Remo, 20 seconden sneller over de legendarische Tourmalet-klim.
AERO IN ALLES: We plaatsen aero waar het ertoe doet – aan de voorrand – niet alleen waar het er goed uitziet. Daarbij hebben we onze meest aerodynamische racefiets ooit gecreëerd. Ja, hij is zelfs aerodynamischer dan de Venge. Schone lucht wordt maximaal benut met de nieuwe neuscone van de Tarmac – de Speed Sniffer. Door de stuurpenbuis naar achter te verplaatsen – de buis die de breedte van de balhoofdbuis bepaalt – kan de voorrand van de balhoofdbuis veel scherper zijn, wat resulteert in een veel lagere luchtweerstand. Dankzij nieuwe UCI-regels heeft de Tarmac SL8 de smalste, meest aerodynamische zadelpen die we ooit hebben gemaakt, zodat snel bewegende, turbulente lucht rond de benen schoner kan terugstromen. Ruikt de overwinning niet heerlijk?
MINIMAAL GEWICHT, MAXIMALE AERO: De Tarmac SL8 heeft lessen uit de Aethos toegepast om eenvoudig op het UCI-minimumgewicht te worden opgebouwd met een volledige aero-setup. Het team leverde een ongelooflijk licht frame van 685 gram – 15% lichter dan de Tarmac SL7 en lichter dan alles wat er verder in de World Tour rondrijdt*. Doordat in de onderbuis, zitbuis en achterzijde lichtgewicht de hoogste prioriteit kreeg, konden inzichten uit de Aethos worden toegepast. De framevorm draagt de belasting zo efficiënt dat extra lagen carbon voor stijfheid overbodig worden. *Tenzij je natuurlijk het moment meetelt dat Kasper Asgreen tijdens een Touretappe ons 585 gram wegende Aethos-frame reed.
GAAT ALS DE HEL, RIJDT ALS DE HEMEL: Met enorme winst in stijfheid-gewichtsverhouding – een verbetering van 33% ten opzichte van de SL7 – tilt de Tarmac SL8 legendarische handling, agressieve responsiviteit en wereldkampioenschap-bewezen geometrie naar een hoger niveau. De fiets is stijver bij de pedalen, preciezer in het stuur en combineert dat met een comfortabel rijgedrag in het zadel dat een nieuwe standaard zet voor racefietscomfort. Dankzij onze Rider-First Engineering ervaart elke rijder, ongeacht de maat, dezelfde ongeëvenaarde rijeigenschappen en handling. In het zadel biedt de Tarmac SL8 6% meer comfort, zwevend over ruwe wegen met een soepel gevoel dat uniek is in de gespannen wereld van racefietsen. De bewezen geometrie en 32 mm bandenspeling zijn identiek aan die van de SL7, wat zorgt voor eenvoudige gewenning en de veelzijdigheid om bredere banden te monteren wanneer nodig.
BEYOND GENDER: Er kan meer verschil zijn tussen twee mannelijke renners dan tussen een man en een vrouw. Geslacht alleen levert bij lange na niet genoeg data om te specialiseren en dat maakt het creëren van mannen- of vrouwenfietsen arbitrair en achterhaald. Elke renner kan profiteren van het volgende niveau van de Tarmac SL8. Het is tijd om Beyond Gender te gaan.
De Tarmac SL8 Pro levert uitzonderlijke prestaties met een volledige Shimano Ultegra 8100-serie Di2-groep met vermogensmeter, Roval Rapide CL III tubeless-ready wielset en een Roval Rapide cockpit.
‘Apple Find My’-technologie is nu geïntegreerd in alle SW & Pro 4iiii vermogensmeters. Renners genieten zo van de gemoedsrust dat ze altijd precies weten waar hun fiets zich bevindt.