Met de lancering van de Turbo Vado SL heeft Specialized zijn assortiment elektrische fietsen uitgebreid. Het is een flat-bar hybride met een geclaimde actieradius tot 130 km in de laagste eco-hulpmodus, en is aan de lichte kant voor een ebike met een gewicht van ongeveer 15 kg.

De nieuwe fiets is ideaal voor de pendelaar die het openbaar vervoer of autoritten wil vermijden (de Turbo Vado SL wordt standaard geleverd met voor- en achterverlichting).

“Wij zijn van mening dat deze nieuwe fiets de toekomst biedt, niet alleen voor het fietsen als een vorm van fitness, maar ook voor het vervoer”, zegt Specialized UK’s Symon Lewis. “Dit is ons allen vandaag de dag steeds duidelijker geworden tijdens deze pandemie, nu we op zoek zijn naar manieren om te reizen zonder de auto of het gebruik van het openbaar vervoer”.

Sub-2kg SL 1.1 motor
Volgens Specialized is het lichte gewicht van de Turbo Vado SL te danken aan de lichtmetalen Smartweld frameset en een sub-2kg motor met magnesium motorbehuizing, die volgens hen op veel elektrische fietsen ongeveer de helft van het gewicht van de motoreenheid weegt.

De hulp wordt geboden door het eigen motor- en accusysteem van het merk, de zogenaamde SL 1.1, met als specialisatie dat de motor tot 240 watt en 35 Nm koppel kan presteren. Het is ontworpen om het zwaartepunt van de motor laag te houden.

De motor wordt gevoed via een geïntegreerde 320Wh-accu in de onderbuis die volgens Specialized de motor tot 28 km/u kan vervoeren. De accu wordt in ongeveer 2,5 uur volledig opgeladen.

Het ondersteuningsniveau wordt geregeld via een in de bovenbuis geïntegreerde tweeknopsbediening, met drie verschillende ondersteuningsniveaus tussen 30 en 100 procent om uw eigen input te stimuleren, evenals de mogelijkheid om zonder ondersteuning te rijden. Er is ook een afstandsbediening voor de stang.

Specialized zegt dat het koppelingssysteem van de motor volledig ontkoppeld is van de krukas bij het rijden zonder assistentie (of je gaat over de limiet heen voor assistentie) zodat er geen weerstand is.

Smartphone app om het bereik van uw rit te verfijnen

Zoals gebruikelijk bij ebikes is er een smartphone-app. Specialized’s app heet ‘Mission Control’ en laat je de Turbo Vado SL instellen op jouw rijstijl.

Er is ook een ‘Smart Control’ optie: gebruik de app om in te voeren hoe ver of hoe lang je wilt rijden, en hoeveel accucapaciteit je aan het eind wilt hebben, en het systeem beheert je accucapaciteit en het vermogen van de motor om dit te bereiken.

Specialized heeft veel speling in het frame van de Turbo Vado SL ingebouwd, wat betekent dat je 42mm banden of 38mm met spatborden kunt monteren. U kunt ook 47mm banden inpassen op 650b wielen als u meer tractie wilt.

Het hogere model 5.0 bevat Specialized’s unieke Future Shock 1.5 ophangsysteem. Dit zit binnen en boven de balhoofdbuis, en isoleert de stuurpen en het stuur van weggeronk en stoten, waardoor de rijervaring comfortabeler wordt.

Het systeem maakt gebruik van verwisselbare veren om het gewicht van de rijder aan te passen, maar in tegenstelling tot de nieuwe Future Shock 2.0 (zoals tevens te vinden op de nieuwe Diverge) is het niet voorzien van een lock-out of hydraulische demping – of dat nu nodig is op een forensengerichte fiets is natuurlijk de vraag.