specialized diverge

De nieuwe Specialized Diverge is een van de beste gravel-bikes die nu op de markt verkrijgbaar is, soepel met een directe besturing. De Diverge heeft een uitgebreide update gekregen voor modeljaar 2021. Met de nieuwste generatie Future Shock 2.0 vering op geselecteerde modellen. Een meer progressieve geometrie en een verhoogde bandenspeling, waardoor de fiets up-to-date is gebracht.

Ontwikkeling

Om de nieuwe Diverge meer uit te rusten voor het rijden op zwaardere wegen en paden, heeft Specialized de basisgegevens van de mountainbike gebruikt. Daardoor is de nieuwe Diverge langer en soepeler dan de vorige generatie. Bijvoorbeeld de nieuwe Diverge maat 56 cm heeft een 38 mm langere wielbasis. Heeft ook een 13 mm groter bereik dan het vorige model. De carbon modellen krijgen een lichte verbreding van 421 mm naar 425mm, terwijl de aluminium modellen op 432 mm blijven. Dit alles is nodig voor een grotere speling in de bandenspanning.

Banden speling

Bij de nieuwe Diverge is de bandenspeling voor alle modellen aangepast. Nu kunnen tot 47 mm brede banden gemonteerd worden in 700 serie, en 53 mm (2.1 inch) in 650 serie (was maximaal 700 x 42mm en 650 x 47 mm). Deze 6 mm extra speling geeft dus ruimte bredere banden. Als er spatborden gemonteerd worden dan daalt de ruimte naar 700 x 42 mm en 650 x 47 mm. Natuurlijk is het mogelijk om smallere banden te monteren, maar Specialized raadt je aan om wat smallere banden te monteren met 700 x 28 mm als minimum.

Multi inzetbaar

Een indrukwekkend soepele fiets is de nieuwe Diverge met een goed uitgebalanceerd comfort. De Future Shock vering in de balhoofdbuis biedt aanzienlijke voordelen, zowel voor het comfort van de rijder als voor de tractie en de controle in veel situaties. De Future Shock 2.0 is nu nog beter in het beheersen van enkele hobbels dan de voorgaande uitvoering.

Future Shock 2.0 / 1.5

Net als bij de nieuwe Roubaix die eerder werd uitgebracht, is de nieuwe Diverge voorzien van de Future Shock 2.0 vering. De Future Shock 2.0 is een instelbare vering in de balhoofdbuis. Deze biedt een 20 mm veerweg, waardoor de cockpit op en neer kan bewegen ten opzichte van het frame en de vork. De S-Works, Pro, Expert en Comp Carbon modellen krijgen de Future Shock 2.0, die een hydraulische demping heeft, en een draaiknop waarmee de rijder de gevoeligheid van het systeem direct kan instellen. Een gravelfiets ontvangt veel van zijn comfort van de breedte en de spanning van de banden, bij de Diverge is dat niet anders. De meeste modellen hebben de Future Shock vering voor extra comfort. Ook heeft Specialized een aantal items aan de frames gewijzigd waardoor het comfort is verhoogd.

De Future Shock 1.5 – die gemonteerd is op de goedkopere versies van de Diverge, heeft verwisselbare veren (zacht, medium en stevig), maar is niet voorzien van de hydraulische demper of verstelbaar is.

Variaties

De Diverge Comp E5, Diverge Carbon, Diverge Sport Carbon en beide Diverge EVO-modellen maken gebruik van de eenvoudigere Future Shock 1.5, die geen hydraulische demping of de instelknop biedt. De twee goedkoopste Diverge modellen – de Diverge E5 en de Diverge E5 Elite – krijgen geen Future Shock.

Neem gerust contact met ons op zodat wij u uitgebreid kunnen informeren over de diverse modellen. Zodat u de Diverge kiest die past bij uw wensen.