Geschiedenis

Bij Pinarello fietsen draait alles om topprestaties. Pinarello is een relatieve nieuwkomer in de Italiaanse fietsparade, het merk werd in 1952 gelanceerd door Giovanni Pinarello – de vader van de huidige CEO, Fausto Pinarello. Oprichter Giovanni Pinarello, de achtste van 12 broers die in 1922 in de noordoostelijke Italiaanse stad Catena di Villorba werd geboren, dit is op slechts acht kilometer van het huidige hoofdkantoor van Pinarello in Treviso.

Pinarello begon op 15-jarige leeftijd met het maken van fietsen in een lokale fabriek, maar gaf dat op voor een zevenjarige professionele rijcarrière van 1946 tot 1952. Ondanks een handjevol overwinningen is Pinarello’s professionele carrière misschien wel het meest te onthouden aan zijn “overwinning” van de Maglia Nera (of zwarte trui) in de Giro d’Italia van 1951, deze trui werd gegeven aan de renner die als laatste eindigde in het algemeen klassement.

pinarello geschiedenis

In 1952 werd Pinarello opnieuw een plaats in de Giro d’Italia beloofd, maar op het laatste moment moest hij zijn plaats afstaan aan een nieuwe renner van zijn team. Als compensatie gaf het team hem 100.000 lire, geld dat hij inlegde voor het opzetten van een kleine werkplaats.

In de loop van de volgende decennia begon het bedrijf langzaam te groeien. Hij sponsorde zijn eerste professionele team in 1960, won de eerste Tour de l’Avenir in 1961 met Guido de Rosso en nam uiteindelijk zijn eerste Giro d’Italia in 1975 met Fausto Bertoglio en het Jolly Ceramica team. Pinarello zou moeten wachten tot 1988 om zijn eerste Tour de France te winnen, maar de jaren ’90 waren echt het eerste grote succesvolle decennium voor Pinarello, waarbij ze tussen 1991 en 1997 elke Tour de France wisten te winnen met dank aan Miguel Indurain, Bjarne Riis en Jan Ullrich, naast vele andere overwinningen.

In 2010 sloot het een sponsorovereenkomst met Team Sky, toen de Pinarello Dogma de fiets van het team werd. De samenwerking is voortgezet in het nieuwe tijdperk van Sky, als Team Ineos. De samenwerking met Team Sky in 2010 werd onder meer beloond, met Sir Bradley Wiggins die een Tour de France-zege behaalde en Hour Record reed aan boord van een Pinarello. Later behaalde ook Chris Froome’s vier Tour-overwinningen, plus extra overwinningen via Geraint Thomas en Egan Bernal aan boord van een Pinarello.

Dogma

De Pinarello Dogma is de meest succesvolle racefiets van de afgelopen jaren en won vijf van de laatste zes edities van de Tour de France met Team Sky/Ineos. Het verhaal van de Dogma is er een van constante evolutie in het streven naar grotere prestaties, geproduceerd door een bedrijf dat racen in zijn DNA heeft.

Door de decennia heen heeft Pinarello zich constant bezig gehouden met de voortdurende ontwikkeling van technologieën die de racefiets hebben getransformeerd van een magere stalen buisfiets met metalen velgen tot ultramoderne en lichtgewicht creaties van carbonvezel met elektronische versnellingen.

Pinarello’s huidige paradepaard is de Dogma. De naam Dogma werd eigenlijk voor het eerst gebruikt op een magnesiumframe in 2002. Dit materiaal werd door het Italiaanse bedrijf een paar jaar lang gebruikt tijdens de overgang van staal naar carbon als materiaalkeuze voor raceframes. De Prins was in die tijd eigenlijk Pinarello’s paradepaard voor de carbonfietsen.

In 2009, een jaar voordat de samenwerking met Team Sky van start ging, bracht Pinarello een geheel nieuwe racefiets op de markt. Het was de Dogma 60.1 en was een evolutie van de Prince, met een volledig carbonframe en -vork met een framegewicht van 950g. Hierna heeft Pinarello niet stil gestaan. Na constante verbetering van carbonvezels en nog lichter gewicht kwam later de Dogma 65.1 Think 2 waarmee Sir Bradley Wiggins in 2012 de Tour won. Waarna ook Chris Froome in 2013 deze prestatie evenaarde. Het werd toen het best verkochte frame sinds de oprichting.

Een belangrijk kenmerk van het ontwerp van de Dogma was het asymmetrische ontwerp. 

Dit verhoogt de totale stijfheid van het frame aanzienlijk. Om de juiste mix van stijfheid, gewicht en handling-balans te bieden, heeft Pinarello het frame zo aangepast dat hier perfect aan voldaan wordt en op belangrijke plaatsen versterkt carbon toegevoegd. Sinds 2009 maakt Pinarello gebruik van dit concept om elke rijder een zo evenwichtig mogelijke fiets aan te bieden.

Toen ook de aerodynamica een steeds grotere rol ging spelen ging ook Pinarello zich hier steeds meer op focussen. Het was dan ook de aandacht voor de aerodynamica die de vorm van de dogma sterk heeft doen evolueren. Hierbij was de F8 in 2014 de grootste evolutie.

Hierna volgde na veel technologische ontwikkelingen de F10 en inmiddels is de nieuwste Dogma F12 ook te verkrijgen.

Modellen

Dogma F12

Het paradepaard van Pinarello, gereden door Team Ineos naar het succes van de Grand Tour. De geometrie is nauwelijks veranderd – en met reden: De renners van Team Ineos hebben gevraagd dat het grotendeels hetzelfde blijft. Inderdaad, de geo op de vorige Dogma F8 was grotendeels gelijk aan de geliefde Dogma 65.1.

Opmerkelijke verbeteringen ten opzichte van de F10 zijn onder andere een grotere stijfheid en een verbetering van de aerodynamica die naar verluidt ongeveer 8 watt oplevert bij 40 km/u. Dit komt grotendeels van een geheel nieuw ‘Talon Ultra’ stuur, geproduceerd door het eigen merk Most. Een split spacer ontwerp betekent dat de aerodynamica ook niet ten koste gaat van de bruikbaarheid.

Gan

De Gan werd geïntroduceerd in 2016 en heeft als doel de rijders de luxe van een Dogma te bieden, op een comfortabeler platform dat ontworpen is voor het uithoudingsvermogen. De geometrie is meer ontspannen. Het Gan-frame heeft nog steeds de asymmetrie van de F12-frames, maar is minder extreem en het carbon is niet zo stijf – wat resulteert in een comfortabelere rit met een vermindering van de stijfheid.

Prince

Zo’n twee decennia geleden was de Pinarello Prince de meest premium optie van het merk. Het model is een tijd van de markt geweest, maar in 2018 kwam het weer terug.

In zijn gereïncarneerde vorm is de Pinarello Prince een meer prijsbewuste racefiets, die gebruik maakt van T700 en T900 carbon in tegenstelling tot de T1100 die voor de Dogma-familie wordt gebruikt.

Pinarello K en FS 

Endurance rijders zullen kijken naar de Pinarello K en FS modellen. De Dogma K-modellen genieten een meer ontspannen geometrie, afgestemd op de conformiteit waar de Dogma beroemd om is en 28mm banden die zorgen voor een capabele fiets voor de hele dag.

Een stap omhoog op het gebied van comfort is de Pinarello Dogma FS. Wie een achtergrond in de mountainbike heeft, zal zien dat het Italiaanse merk hier naartoe gaat: de FS wordt geleverd met volledige vering, via metalen spoelen aan de voor- en achterzijde. Nog geraffineerder, deze zijn zelf in te stellen afhankelijk van het terrein. 

Pinarello’s instapmodellen zijn de Razha en de Angliru. Verder zijn er nog de gravel- en crossmodellen zoals de Pinarello Crossista (en Crossista+), de Pinarello Grevil (en Grevil+) en ook de E-versie de Pinarello Nytro Grevil. Ook is er nog het tijdritmodel de Pinarello Bolide.