Er bestaan veel vragen over wat nu wel of niet onder de categorie endurance vallen. We gaan u proberen uit te leggen wat dit betekend. Endurance is in ieder geval anders dan hardcore race en ook de zithouding is een stuk comfortabeler. Het kan betekenen dat er een langere bovenbuis (langere reach) bij het betreffende merk gebruikt is, maar het kan ook beteken dat er een hogere balhoofdkop toegepast is. Dit geeft dan over het algemeen ook een hogere stack. Vaak is het ook mogelijk om bij een nieuwe fiets (waar de vorkbuis dus nog niet is ingekort) een aantal extra spacers onder de stuurpen te plaatsen. Hier kan dan dus een duidelijk meer endurance (lees comfortabele) zitpositie behaald worden. Ook kunnen we bij een endurance fiets, enkele (of alle) spacers weglaten waardoor het stuur lager en lager gaat komen en dus een echte racepositie gebouwd wordt. Natuurlijk zien alle pro-rider fietsen en snel uit, maar voor de meeste recreatieve sporters niet ideaal. Comfort op een ritje van 75 -125 km op de zondagochtend is vaak wel belangrijk voor het fietsplezier, en dan soms ook belangrijker dan een hoog gemiddelde. De meeste merken bouwen tegenwoordig wel een wat meer endurance gerelateerde fiets, zoals bij Wilier bv de GTR team en de Garda. Bij Pinarello vallen daar de Gan, Paris en X-series ook onder. Specialized heeft daarmee de Roubaix. Ook de vele gravel bikes die er tegenwoordig zijn hebben duidelijk een wat meer comfortabele bouw en vallen dus ook onder deze categorie.